Tokugawa

Chcíplá ryba

Tokugawa | 10. ledna 2006, 7:33 | Akvarium | Ohodnotit článek 0/0 |   

Akvárium vypadá přesně tak, jak jsem si ho představoval. Velmi zarostliněné, s kamenným pozadím, prostě krása. Jen těch ryb v něm moc není. Proč? Protože jsem se dopustil hned několika začátečnických chyb.

V prvé řadě jsem nádrž přerybnil. Dvacet kusů Parmička čtyřpruhá, deset kusů Tetra paraguayská, pět kusů Blackmola, čtyři kusy Mečovka zelená, dva kusy pancéřníček pruhovaný a dva kusy Krunýřovec velkoploutvý. A jen sto litrů vody. Ano, teď už to vím, nemusíte mi to připomínat – jsem vůl.

Díky velkému množství ryb zřejmě vládl pod hladinou stres. Navíc 43 ryb kadí víc než dvacet. Takže na dně hnůj.

Dále pak jsem se dočetl, že zpočátku opatrně s čištěním filtru v nově založené nádrži, neb je třeba, aby se v něm vytvořily nitritační bakterie, které právě nejškodlivější formy dusíku přemněňují na ty méně škodlivé.

Cituji (Jindřich Novák, Jaroslav Hofmann – AT 12/1996): Dá se říci, že amoniak je nejtoxičtější ze všech látek, které se přirozeně v akváriu vyskytují. K poškození choulostivějších ryb může dojít již při koncentracích řádově setin miligramu na litr. Amoniak i amonný iont jsou však také součástí koloběhu dusíku. Takzvané nitritační bakterie (např. rod Nitrosomonas) je v procesu zvaném nitrifikace přeměňují na dusitany, resp. dusitanový anion N02. Dusitany jsou již méně toxické, k poškození ryb dochází až od koncentrací 0,1 až 0,2 miligramu na litr. V druhém stupni nitrifikace tzv. nitratační bakterie (rod Nitrobacter) přeměňují dusitany na dusičnany, resp. opět dusičnanový aniont N03. Dusičnany jsou nejméně toxickou součástí komplexu škodlivých forem dusíku.

Takže jsem filtr tři týdny nečistil, už aby tam byly ty nitritační bakterie. Já blb. Najednou koukám, všechny ryby se drží u hladiny, div se jim žábry nezměnily v plíce. Bylo mi jasné, že je zle. Hned jsem vyměnil polovinu vody v nádrži a vyčistil filtr. Bože, to bylo humusu! Jenže bylo pozdě. Na Parmičkách čtyřpruhých už byly vidět následky. Rozpadaly se jim ploutve a vůbec byly všelijak olezlé. Hynula jedna za druhou. V současné době jich z dvaceti zbylo pět. Nedávám jim moc velkou šanci.

Hned zkraje založení nádrže mi začal jeden pancéřníček plesnivět. Vypadal na některých místech jako hermelín. Chytil jsem paniku a zakoupil Mykopur od firmy Sera. Aspoň jedna dobrá zpráva. Po týdnu léčby vypadá pancéřníček jako nový.

Aby byl výčet úplný, při čištění jsem našel uhynulou jednu Blackmolu a úplně zmizela jedna Tetra paraguayská. Takže vidíte, že chybami se člověk učí a ryby trpí. Teď měním vodu po čtrnácti dnech a filtr čistím stejnětak. Parmičky dál nekontrolovatelně hynou, konec konců zbývá jich už jen pět. Blackmolám, Mečovkám, Pancéřníčkům i Krunýřovcům se daří dobře. Jedna Tetra je olezlá podobně jako Parmičky. Dneska jí odlovím a utratím a doufám, že ten hnus nepřeleze na ty ostatní.


Přidat na linkovací servery



Komentáře

allora - 10.01.2006, 08:46:23
Máš blackmoly? To jsou mý nejoblíbenější akvarijní rybky, ne moc nápadné, ale krásné. Tak ať to přežijou ;-)

lukyn.v - WWW - 10.01.2006, 09:33:10
Celkem sranda. :) Jinak nechci dělat chytrýho, ale ve správně založeném akvárku se voda tak často (14 dní) měnit nemusí. Má to v něm probíhat jako v přírodě. Řikal mi to kdysi jeden zarytý akvarista, tak nevim, jestli nekecal. :)

Tokugawa - WWW - 10.01.2006, 10:36:20
Poslední info od Gaii. Už žijí jen dvě Parmičky. Ach jo.

kryska - 10.01.2006, 10:40:53
No, já tomu teda vůbec nerozumím, ale můj táta i tchán jsou zarytí akvaristé (zvláště tchán - specializoval se na piraně), ale musím říct, že oběma semtam nějaká ryba chcípne, takže nevěš hlavu! Ať žije koloběh chcíplých ryb v kanalizaci!

fade - WWW - 10.01.2006, 10:56:29
pár rad do začátku :) akvaristika je můj velký koníček už od školy a tohle číst je fakt utrpení... ale takhle začínal asi každý, i když já začínala se dvěma pavíma okama v okurkáči ;)
Takže - nikdy by se neměl prát filtr a zároveň měnit voda! to si pak ty bakterie zničíš moc a nebude ti v tom akvárku fungovat mikroporostředí.
Dál - optimální poměr je cca litr vody na 1 cm ryby, alespoň ze začátku.
Nemocné ryby se léčí zvlášť, v karanténím akváriu, kde nejsou žádné kytky. Stačí filtr, topení a pár kamenů. Teplotu mírně zvýšit, tak na 27, a nechat rybu v klidu. Podle indikací to vypadá na rozpad ploutví, s tím se asi moc nenadělá, ale plísně se dají léčit docela úspěšně. Kdyžtak klidně napiš :)

perkele - 10.01.2006, 13:39:39
Přirozená selekce,kdy přežívají jen ti nejsilnější jedinci :)

Tokugawa - WWW - 10.01.2006, 13:40:55
Pro Perkele To právě moc přirozená selekce není :-) Pro ryby je to spíš něco jako Deus ex machina

Tokugawa - WWW - 10.01.2006, 13:41:26
Pro Fade Díky, to s praním filtru a výměnou vody si vezmu k srdci.

Alraune - 10.01.2006, 18:14:04
ano, tak tohle jsou důvody, proř nemám akvarium:) Nemám na ty věčný exnutí nervy :)

M. - 11.01.2006, 09:59:53
Já si zakládám na tom, že mám stolitrové akvárium bez jediné mechanického nebo chemického "udělátka" - žádný filtr, žádné vzduchovábí a tak. Musím říct, že tak jednou za 3 týdny "vycucnu" asi kbelík vody ze dna, kterou vyměním za čistou, ale jinak ryby žijí a prosperují samy :-)

Tokugawa - WWW - 11.01.2006, 12:37:02
Pro tajemného M. (Mažňáka?) K tomu stavu bych se také chtěl dopracovat. Dnes zemře poslední Parmička. Uvidím, zda to Tetry přežijí a akvárium zarybním pouze sumci.

M. - 11.01.2006, 21:05:57
To je zvláštní. že si každý myslí, že jsem Mažňák, ale :-)))):
1. jsem TA
2. někteří z blogerů mě znají

rulisa - WWW - 11.01.2006, 22:40:59
No, já zas před lety vyčetla, že se najednou nemá měnit víc než třetina vody. Aby vlastnosti prostředí moc nekolísaly (pH, tvrdost a tak.) Ten rozpad ploutví je bakteriální, bývá víc právě po větších zásazích v akváriu, kdy člověk chtě něchtě zvíří bakterie ze dna. Taky jím víc trpí ryby, co u dna spí. Ale vůbec ty choroby - po každým nákupu ryb to vypukne. Stresem i jen z přesunu. Ideálně by to mělo být tak, že se nakoupený ryby drží chvilku v jiným akvárku, a teprv ty, co se prokážou jako zdravý (nepropukne u nich skrytá chorůbka, či se úspěšně přeléčí), se přidávaj do "domácího". A ne víc druhů - nebo z více akvárií nakoupených ryb - najednou.
A že občas nějaká ryba zmizí - ostatní se nažraly. :-) Např. Ancistrusi maj být údajně rostlinožraví, ale jak pěkně likvidujou mršiny! :-)

rulisa - WWW - 11.01.2006, 22:44:14
P.S. Na ten bakteriální rozpad ploutví se daj koupit dezinfekční roztoky taky.

Tokugawa - WWW - 11.01.2006, 23:14:20
Ruliso Vím, že se dají na bakteriální rozpad ploutví koupit léky, ale také jsem četl, že nepomáhají. O třetině vody pro výměnu vím, jenže kvůli tomu zaneřáděnému filtru jsem musel ozdravit poněkud větší množství kapaliny.
A ještě jedna drobnost. Začínající amatéři, jako jsem já, rozhodně nemají dvě akvária, dva filtry a dvoje topení, aby mohli dávat ryby do karantény.

M. - 12.01.2006, 09:15:56
Ještě mi napadlo : nedáváš těm chudinkám rybám čerstvou vodu z vodovodu ????

rulisa - WWW - 12.01.2006, 13:17:04
Tokugawovi: Promiň, já nechtěla, aby to vyznělo, že to tak máš dělat (dvě akvárka mám, a nedělám to:-), jen jsem to napsala jako možnou příčinu náhlého rozmohu těch chorob. :-)
Ale ty léky na bakteriální rozpad mi vcelku fungujou, dávám je (co zrovna je po ruce) po každým čištění akvária preventivně, a je to lepší. (Tu a tam jedna rybka to sice občas odskáče, ale obvykle nějaká ta beztak slabší a ostatní jsou dobrý.)

rulisa - 12.01.2006, 13:19:43
Jo, a topení nemám v akvárku vůbec, jen filtr a světlo - při pokojové teplotě 17 - 18°C se i jen tím světlem voda ohřeje na 20 - 21°C. Když jsem kdysi odchovávala mečovky, neměl potěr v druhé nádrži ani ten filtr - a taky přežily. :-)

mekelle - Mail - WWW - 13.01.2006, 13:45:19
no teda!:

mekelle - Mail - WWW - 13.01.2006, 13:46:35
no teda!: clovek na par dni vystrci nohy z domu a ty stvaras taku nezbedu? ale nie, drzim palce nech ta pociatocne neuspechy neodradia. Akvarko je super! teda pokial su v nom rybicky:}

Trillian - 06.02.2006, 22:35:04
speciální nabídka našeho hypermarketu dvouplísňová ryba :o)

říká se tomu přirozený výběr, nejsilnější přežijí... být trochu víc černohumorný, uděláš z toho úspěšnou realityšou, takhle se jen dá říci, že máš jistotu, že ti zbyly kvalitní kusy...

jaňul - 25.07.2007, 21:23:55
no toš já mám 6 malejch mečovek a 3 malý ancistrusy v jednom malým akvárku ani ne 20l bez filtru se vzduchováním mám to asi kolem půl roku vodu sem měnila 2krát a ze dna sem neodsávala vůbec bo taťka mi furt nesehnal hadici ale ryby furt žijou, bez řas-ancistrusové ale jedna je nějak olezlá a má "okusané" ploutve a ocas :/



Přidání komentáře...

Jméno: Možno použít OpenID
E-mail:
URL:
Nadpis:
Text: