Tokugawa

O nespavosti, zpravodajství a smutku

Tokugawa | 19. září 2006, 13:01 | Letem světem | Ohodnotit článek 0/0 |   

Včera jsem nemohl usnout. Považte – naposledy jsem se podíval na pendlovky v 02:30. Budík mi zvonil ve 4:50. Ta chvíle mi přišla krátká jako jedno zhoupnutí kyvadla. Nemohli jsme doma spát, a tak jsme si povídali. O světě tam venku, za našimi okny.

Premisa první: Nemáme televizi. Vím, je to poněkud populistické tvrzení, kdybychom chtěli, tak nám 19" monitor a televizní karta stačí. Ale – nemáme televizi. Má to své výhody. Zapnout počítač, najít v něm aplikaci a tu spustit je o poznání složitější, než sednout k bedně a stisknout jedno tlačítko. A už se to na vás chrlí: politika, ekonomika, reklama, seriál, teleshoping, krev, politika, krev, odstraňovač skvrn, politika, krev, krev, krev...

Premisa druhá: Nesledujeme zprávy. Mohli bychom a také to výjimečně – jednou za 14 dní uděláme. Abychom se utvrdili, že zvířátka na závěr nás nedokáží přesvědčit o tom, že svět je přecijen krásný. Gaia čte jednou týdně Mladou frontu. Tu z minulého týdne. Je informovanější.

Zpravodajství bylo také předmětem našeho nočního rozhovoru. Co nám tento nesledovanější pořad všech televizních stanic vlastně dává? Než si odpovím, nastíním hlavní myšlenky, které mi nedají spát.

Proč je zpravodajství tak vyhledávané? Může za to nezdolná lidská potřeba – hlad po informacích? Pokud ano, proč jsou nám nabízeny jen samé negativní zprávy? Sebevražda šéfa protidrogového, Smrt chovanců v autobuse, Na zasedání zastupitelstva se střílelo, Disciplína řidičů stále klesá, Protesty v Maďarsku, Vypálené kostely, Muslimové odmítají... Proč? Jsme natolik krvežízniví? Nic jiného nás nezajímá? A nebo zajímá, ale není nabídka? A proč není nabídka? Uvědomují si média, že neustálým opakováním nepravdy se tato stává pravdou? Uvědomují si, že všechny lidi na celém světě přesvědčují o tom, že svět je veskrze špatný? Že v nás formují náhled na svět, na druhé lidi? Proč to dělají? Opravdu by nikdo nečetl a nesledoval informace o tom, co se kde a komu povedlo?

Zajímá někoho, že se v Rakousku převrátil autobus a zemřeli v něm lidé? Že ve vesničce Horní Lhota žhář zapálil seník? Že se Mexikem přehnal hurikán? K čemu je mi, úplně cizímu člověku taková zpráva? Co mi má dát? Co si z ní mám odnést? Mám cítit lítost? Nad úplně neznámými lidmi? Proč? Nemám tolik lítosti, abych pokryl byť jen jedno hlavní zpravodajství. Nezbyde mi pak pro vlastní rodinu, pro můj "kmen".

Svět je stále smutnější a stále černější místo. Ale je to opravdu tak? Nejsme jen zmanipulovaní těmi neustále se hrnoucími negativy? Nevidíme to, co chtějí, abychom viděli? A opět – proč vlastně? Kvůli konzumu? Kvůli zakrývání ještě horších věcí? Nebo už blbnu? Máme se jako lidé ještě vůbec rádi?

Dneska asi zase nebudu spát...


Přidat na linkovací servery



Komentáře

asTMA - 19.09.2006, 13:51:14
Existuje názor, že televize je zlo, stejně jako maso, protože nám v hlavách podobně jako ve střevech zůstávají "zahnívající" nezpracované zbytky, v tomto případě zbytky informací. A že lidé, kteří říkají - já se na televizi vůbec nedívám, akorát na zprávy - vlastně dělají to nejhorší, co mohou, protože vstřebávají koncentrát negativních informací, který ubližuje ještě víc. Taky nesleduju zprávy. Z podobného důvodu. Prostě to nějak nedokážu vstřebat bez úhony.

fade - 19.09.2006, 15:02:52
tak nad tímhle přemýšlím už dlouho... jsem ráda, že nejsem sama. televizi jsem taky dlouho neměla, nechyběla mi. pak jsme dostali bedýnku jako svatební dar - asi podle vzoru, že v každé pořádné domácnosti má být svatyně(obývák) a v ní na čestném místě centrum veškerého rodinného dění... chjo, koukám, že mám dneska pěkně sarkastickou... no nic. každopádně začínám mít názor, že celý ten mediální cirkus slouží k tomu, aby lidi vyčerpali svojí energii a lítost nad nepodstatnými věcmi a na ty podstatné se pak vůbec nedostane...

loar - 19.09.2006, 15:48:10
Taky nesleduju zprávy a noviny čtu jen občas, abych nebyla za neinformovaného burana. Zprávy jsou plné neštěstí lidí, které neznám a nedokážu k nim nic cítit. Zjistila jsem, že úplně nejlíp je mi někde mimo civilizaci, kde člověk čte maximálně tak místní plátek, aby věděl, ve které vesnici bude v pátek zábava. Všechno najednou vnímám nějak ostřeji, nemusím nic filtrovat a svět je najednou docela dobré místo pro život.

Skrnda - 19.09.2006, 18:41:08
Na televizi se taky nedívám - nepotřebuju se totiž koukat na reklamy a seriály - a to je hlavní náplň televize. Je pravda, že jsem občas "mimo mísu" když se sejde rodina...no ale co;-) Noviny čtu každej den v práci - titulky - víc snad ani není třeba.

S tím, že se nám nabízejí jenom negativní zprávy máš pravdu. Je jenom na nás, jestli se necháme ovlivnit. Asi jsem optimista, ale myslim že všichni ještě nepodlehli...televizi, seriálům, reklamám, zprávám...že je ještě dost lidí co to filtrujou (jednim uchem dovnitř a druhým zase ven) jako já. Jinak by se snad ani nedalo žít.

"Svět je stále smutnější a stále černější místo."
Neni - je to pořád stejný - jenom víme víc než dřív;-)
Takže je vlastně lepší nevědět...

Bzz - 19.09.2006, 23:18:45
mam ji rada Televizi taky nemam, ale jen proto, abych na ni pořád nezírala. Zpravodajství nikdy nepatřilo k mým oblíbeným. Vždycky tam byla spousta "polovičatostí", které po mně chtěly, abych si k nim hledala nějake detaily. Kolik bych toho už mohla vědět, kdybych nebyla líná. Ale jsou tací, co je na ně lenost krátká. A ti si detaily najdou. A pak třeba něco pěkného dovymyslí. Nebo vymyslí něco nepěkného, ale to by dost možná zvládli i bez zpráv. Holt, stejně jako některých věcí se nám nedostává, jiných máme víc, než bychom si přáli. Evidentně to platí i o informacích.

Martin - Mail - 20.09.2006, 08:11:41
Nevidím to tak jednoznačně 1. Televize je nástroj, mohu si vybrat, zda a na co se budu dívat. Je smutné, že
se s ní lidé nenaučili zacházet. Je to stejné jako s přecházením silnice. Pěkně
od malička - rozhlédnout se a pak přejít - rozmyslet se a pak se dívat.

2. Zprávy jsou plné záporných událostí, protože záporné události jsou
mimořádné, pokud vše běží hladce je to normální, v pořádku a nikoho to
nezajímá, najít mimořádnou událost, která je "kladná" je o dost těžší.
Vzpomeňte si na jednu scénku Uhlíře a Šípa: "...mladý člověk šel z metra, byl v
čepici a obutý a nic se mu nestalo...". To že havaroval autobus je mimořádná
událost, ale kdyby dojel? Desetitisíce autobusů dojedou každý den bez
nehody, to je v pořádku a není třeba to dávat do zpráv...

Svět není tak černobílý jak se může někdy zdát.

Tokugawa - WWW - 20.09.2006, 08:37:53
Černobílý svět Právě že svět je ve zpravodajství takto prezentován. Nikoliv černobíle, nebo v šedé škále. Pouze a výhradně černě. Pořád nevím, k čemu je mi informace o tom, že jakýsi autobus nedojel (nebo dojel). Co je na té zprávě tak důležitého, aby se ji dozvěděli všichni dospělí občané České republiky?

Jura - 20.09.2006, 12:15:30
Ale ne..., jako všude, i ve zpravodajství se musí vybírat. Stejně jako si vybíráš třeba knížku nebo dobrý film. Každého zajímá něco jiného, někoho, že třeba nedojel autobus, jiného dobré výsledky našich basketbalistek na MS a jiného třeba závod kačenek. Já si i ve zpravodajství vyberu, tak namátkou např. Tolkienův syn dopsal knihu ze Středozemě, V Praze přibude koncertů, kávy i andělů, Britská pošta začala prodávat známky on-line, Pražská zoo očekává další gorilí mládě, Newyorčanka podruhé vyhrála v loterii milion dolarů, Američané asi objevili nejvyšší strom světa, České dráhy prodaly přes internet téměř šest tisíc jízdenek, V Británii se konal závod pískajících kačenek... To nejsou černé zprávy. Někdy stojí za to nekoukat se kolem sebe jen černýma očima.:-)

Tokugawa - WWW - 20.09.2006, 12:34:04
Ale Juro, takhle to funguje v on-line zpravodajství na webu. prolítnu RSS a co chci, to si přečtu (a je toho žalostně málo). Ale v televizi si nevybereš. To bys musel místo Zpravodajského deníku koukat na Koření nebo tak. Ale to je trochu jiná sorta.

Jura - 20.09.2006, 12:57:03
Ale to je přesně ono, i tam si musíš vybírat. Nejsou jen TV Noviny, Události a 1.Zprávy, ale také Objektiv, Prizma, Události v kultuře, Branky-body-vteřiny, Regiony, Svět 2006 nebo třeba i to Koření. Ano, je to jiná sorta, ale to všechno je zpravodajství a z toho všeho si můžeš vybírat. Není pravdou, že zprávy jsou jen to, co začíná v 19, resp.19:15 či 19:30, to je jen zakořeněný stereotyp z minulosti.

bačík - 20.09.2006, 14:23:22
No a já bych ještě dodal, že ten pořad, co má na závěr zvířátka (TN, TV Nova), to už vůbec nejsou zprávy. Nechci tvrdit, že např. ČT má dobré zpravodajství, ale proč hodnotit TV podle Novy? Na Internetu je daleko víc sra..k, ale tvrdit proto, že Internet je špatný a že ho nechci???

Skrnda - 20.09.2006, 14:29:01
Pravda je, že dávají fakt pěkný dokumenty, pořady o přírodě a hlavně pohádky pro děti a tudíž pro mně:-))

Vlastně je škoda, že nemám čas se ani podívat na tu pohádku..

Takže to vlastně nakonec bude asi jenom o tom si prostě vybrat;-)

ah - 20.09.2006, 16:45:55
možná že ten pocit, že se chrlí jen politika, krev, ... tak markantně pociťuješ právě proto, že tu prokletou televizi nemáš a tudíž nemáš možnost naučit se s ní pracovat tak, aby ti i něco dávala, našel si pro sebe to své a to ostatní pomocí dálkového ovládání s chutí ignoroval ... rozumím, když řekneš, že přeci tohle nemáš za potřebí a bez toho šaškecu s ovladačem se obejdeš ... souhlasím, že negativních zpráv je v ní v podvečer hodně, a to saprlot zrovna v době, kdy se člověk vrací unavený z práce a touží po klidu, to je pak lepší telku nezapnout, ALE ty pořady, které vypíchl Jura nebo přehršel přírodovědných a jiných dokumentů na dalších tv kanálech, ze kterých si taky vybírám ... to je asi důvod, proč jsme TV nevyhodili z okna my ... rozhodně té bedně nedovolím, aby mně vysála energii a ladila do mých myšlenek černou ... musím říct, že v tomto ohledu je možná daleko úspěšnější čelní stránka Seznamu.cz ... a tu se právě ignorovat učím :))
-------------
zdá se mi, že v poslední době píšeš chmurné písánky ... možná to tak na mne jen ale působí, protože jsem přecitlivělá :))

Tokugawa - 20.09.2006, 17:16:31
To je právě to, co jsem nechtěl. Já přece vím, že v televizi se najdou pořady, které stojí za to. Ale psal jsem o zpravodajství. Ne o dokumentech, ne o cestopisech. Psal jsem vlastně o tom biřici, kterej s bubnem na návsi přečte lidu novinky, ovlivňující jejich život. A on nečte vůbec nic dobrýho.

Jura - 20.09.2006, 18:57:51
Já jsem jmenoval většinou samé zpravodajské pořady, Objektiv, Koření nebo Svět 2006 je tak na půl. Ten biřic na té návsi totiž taky bubnuje a hlásá, že do vsi přijeli komedianti nebo že v neděli se na místním plácku uskuteční přátelský mač místních z Dolní Lhoty s těmi za kopcem, z Lhoty Horní.

Kyklop - WWW - 20.09.2006, 19:14:46
naopak Televizi máme a jsem rád, protože díky ní jsem si v pátek nahrál na DVD skvělý koncert MTO Universal Praha, který mi zvedl náladu asi o 150%, příští týden to bude Mechanický pomeranč...
Ale o tom tento příspěvek i komentář není.

Zpravodajství - sleduji dost často, noviny čtu skoro denně v papírové podobě, a když ne, tak alespoň na netu. Čtu i časopisy typu Týden, Reflex a jednou za čas anarchistické A-Kontra.
Máš pravdu, že jsou většinou ty zprávy negativní, depresivní, krvavé, vyblité atd. atd. Ovlivňuje to mé myšlení? Jistě! Ale určitě ne tolik jako moje práce, zájmy, knihy, filmy, přátelé, rodina atd.
Chci říct jen jedno - i když ty zprávy jsou negativní, tak v nich nacházím pro sebe jednu pozitivní věc = vidím, že můj (náš) život je vlastně skvělý a nemá cenu si lámat hlavu kvůli blbostem. Máme potíže? Ano, ale v porovnání s rodiči v Sierra Leone, Iráku, Bangladéši a nebo i v Rusku, žádné vlastně nemám. Jsou to malichernosti. I když to zní jako fráze, tak se můžeme skutečně radovat z každé maličkosti a být v pohodě.
Měj se fajn.

Magráta - 22.09.2006, 09:29:42
Přistihla jsem se, že zpravodajství sleduju jenom v práci. Doma ne, tam mě nezajímá. Nemá co dělat v mém doupěti. I tak je toho dost a jediné, k čemu to vede je, že se pak šíleně bojím o ty svoje, že si říkám, když se pořád děje tolik strašnýho, co když teď budeme na řadě my ? Co když u nás teď bude ta strašná bolest ? Takže máš pravdu, je to k ničemu. Je to strašně vyčerpávající, krade to síly a emoce ...

Bzz - 22.09.2006, 10:26:05
Lehko se to radí, snadno se to řekne, samotné se mi to občas nedaři, ale... LIDI, MY MUSÍME MYSLET POZITIVNĚ! :o)Souhlasím s Kyklopem - uvědomme si, že se máme dobře. Chápu Magrátiny pochyby "co když", ale z vlastní praxe mi nepřijde, že bych na tragédie byla líp připravená, když si je už dopředu maluju. Nejsem a navíc si tím kazím ne/všední den, kdy se žádná neděje.
Když nás to zpravodajství štve, tak se na něj vykašleme. Člověka, kterej na nás chrlí pořád nějaký hnusy si asi taky k tělu nepustíme.
Tak kam napíšem /zavoláme / dáme vědět, že chceme ještě jedny zpávy - celé pěkné a povzbudivé? Třeba nějakej mozek řekne: "Ale jo, mohlo by to na koláči sledovanosti udělat slušněj výřez."

Neinire - 22.09.2006, 20:44:10
Zprávy v televizi nesleduju. Noviny čtu regionalní a to ještě spíš kulturní akce. Mám ráda nezavislé filmy co občas dávají na čt2. Jinak televizi nestíham. Je spousta lepších věcí co se dají dělat. A reklamy jsou na zabití.
Když na něco myslíme moc usilovně tak se to stane. Proč se nerovovat s vybouranými autobusy? My jsme se vybourali s autem ve chvíli kdy mě napadlo že jsem skoro doma a že se nám nic nestalo. Mamka řikala že zhruba na to samé myslela taky. No a pak jsme se nabourali



Přidání komentáře...

Jméno: Možno použít OpenID
E-mail:
URL:
Nadpis:
Text: